Strona główna
Aktualności
Informacje o szkole
Historia szkoły
Pracownicy
Dokumenty szkolne
Przyjaciele szkoły
Dla rodziców
Dla ucznia
Plan zajęć
Galeria
Napisz do nas
|
DLA UCZNIA - SAMORZĄD UCZNIOWSKI
Przewodnicząca:
Monika
Sikora
Z-ca przewodniczącego:
Krystian Torchała
Członkowie RSU:
-
Franciszek Kuczyński
-
Zuzanna Błaszczyk
-
Weronika Kaźmierczak
-
Agata Groblica
-
Zofia Hrycyszyn
-
Jagoda Rudek
-
Wiktor Sieczka
-
Marcin Harasimczuk
-
Antoni Poniewierski
-
Igor Groblica
OPIEKUN SU:
mgr Renata Boduch
PLAN PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
Wstęp
„
…Organizacja samorządności w szkole polega na tym, by oddać w ręce młodzieży
ich sprawy tak, by realizując własne cele, stawali się partnerami
nauczycieli w realizacji celów, które stawia im szkoła…”
Jednym z
zadań nauczycieli w ich pracy wychowawczej jest uczenie dzieci szacunku dla
dobra wspólnego i przygotowanie do życia w społeczności lokalnej i w
państwie. Właściwą formą realizacji tego działania w procesie wychowania i
uspołeczniania jest działalność Samorządu Uczniowskiego.
W szkole
podstawowej dzieci po raz pierwszy spotykają się z pojęciem samorządności,
czyli z możliwością współdziałania, współtworzenia „rodziny” szkolnej i
współpracowania z nauczycielami. Dlatego też na tym etapie kształcenia
uczniowie zostają wdrożeni do samodzielności, zapoznani z możliwościami
tworzenia, współpracy, dialogu, z umiejętnością dążenia do dobra wspólnego
oraz z uświadamianiem sobie ponoszenia odpowiedzialności za siebie i innych.
Aby
sprostać tym zadaniom powinni próbować współuczestniczyć w działalności
szkoły, sami też proponować i realizować różnorakie zadania.
Temu ma
służyć zaproponowany plan pracy Samorządu Uczniowskiego.
Założenia
Plan
pracy Samorządu Uczniowskiego został przygotowany na podstawie harmonogramu
imprez szkolnych, realizowanych w szkole oraz wniosków i spostrzeżeń dzieci
i młodzieży, a zwłaszcza członków szkolnego Samorządu Uczniowskiego.
Plan
przedstawia ogólny roczny zamysł działalności Samorządu Uczniowskiego wraz z
propozycjami realizacji poszczególnych celów, działań, imprez. Zadania mogą
być realizowane przez klasy, grupy, samorząd klasowy i szkolny.
Cele
działania Samorządu Uczniowskiego w szkole
Nadrzędnym celem Samorządu
Uczniowskiego jest integracja środowiska szkolnego: uczniów, rodziców,
nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Biorąc
pod uwagę fakt, iż uczniowie szkoły podstawowej dopiero uczą się
współdecydowania o własnych sprawach, idea samorządności będzie wprowadzana
poprzez:
-
uczestnictwo
w tradycyjnych imprezach szkolnych,
-
organizację
konkursów, imprez pod kierunkiem opiekunów samorządu uczniowskiego lub
innych nauczycieli,
-
analizowanie
przez uczniów podjętych działań.
Podstawowe cele działania SU w szkole to:
-
znajomość
przez dzieci ich praw i obowiązków,
-
kształtowanie
odpowiedzialności za podejmowane działania,
-
reprezentowanie
interesów ucznia na prośbę i w razie potrzeby,
-
zachęcanie
uczniów do samodzielnej, twórczej pracy,
-
prezentowanie
dobrego imienia szkoły,
-
podtrzymywanie
tradycji,
-
współorganizowanie
życia kulturalnego szkoły,
-
dbałość
o przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania na terenie szkoły i poza
nią,
-
dbałość
o utrzymywanie czystości w klasach,
-
organizowanie
samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących wsparcia,
-
prowadzenie
działalności informacyjnej z wykorzystaniem tablicy informacyjnej
Samorządu Uczniowskiego.
MIESIĄC |
Zadania i
środki realizacji |
Cel |
Odpowiedzialni |
PAŹDZIERNIK |
1.Prezentacja na
temat samorządności oraz działań Samorządu Uczniowskiego. |
Poszerzenie
wiedzy na temat samorządności.
|
Opiekun SU
Członkowie SU |
2.Zorganizowanie
wyborów do Samorządu Uczniowskiego:
- ogłoszenie
kampanii wyborczej, prezentacja programów wyborczych. |
Rozwijanie
samorządności,
Wyzwalanie
inicjatyw
i pomysłowości
uczniów,
Integracja
społeczności uczniowskiej. |
Opiekun SU,
wychowawcy klas
|
3. Opracowanie
planu pracy Samorządu Uczniowskiego na nowy rok szkolny:
-uwzględnienie
działań zgłoszonych przez przewodniczącą i członków SU,
- ustalenie formy
komunikowania się członków między sobą,
-ustalenie
terminów spotkań z opiekunem SU. |
Uporządkowanie
pracy Samorządu Uczniowskiego.
|
Członkowie SU,
Opiekun SU
|
4. Ogłoszenie
konkursu na „Najbardziej zadbaną salę lekcyjną”:
-opracowanie
regulaminu oraz poinformowanie uczniów o zasadach konkursu,
-systematyczne
monitorowanie czystości w klasach. |
Dbanie o porządek
w klasie.
Wyzwalanie
poczucia odpowiedzialności za czystość w klasie. |
Członkowie SU,
Opiekun SU
|
LISTOPAD |
5.
Pomoc w przygotowaniu dekoracji na obchody Święta Niepodległości. |
Wzbudzanie chęci
niesienia pomocy innym. |
Opiekun SU |
6.
Udział w ogólnopolskiej akcji charytatywnej „Gorączka złota”:
-systematyczne
zbieranie groszy w poszczególnych klasach. |
Wywoływanie
empatii, rozbudzanie chęci niesienia pomocy. |
Członkowie SU,
Opiekun SU, wszyscy uczniowie, wszyscy nauczyciele |
7.
Przedstawianie „ Bon Ton, Savoir Vivre, czyli dobre maniery”- część
pierwsza. |
Przypomnienia
zasad kulturalnego zachowania na lekcji. |
Członkowie SU |
GRUDZIEŃ |
8.
Ogłoszenie konkursu „Najdłuższy łańcuch choinkowy”. |
Integracja
społeczności klasowej i szkolnej. |
Członkowie SU,
Opiekun SU,
wszyscy
uczniowie,
Wszyscy
wychowawcy |
9.
Przygotowanie świątecznych pierników dla klas. |
Zachęcanie do
działania na rzecz społeczności szkolnej, pobudzanie do wyrażania
uczuć. |
Członkowie SU,
Opiekun SU |
10. Przygotowanie
plakatu ze świątecznymi życzeniami dla uczniów i pracowników naszej
szkoły. |
Kultywowanie
tradycji świątecznych. |
Członkowie SU |
STYCZEŃ |
11.Podsumowanie
akcji „Gorączka złota” w pierwszym półroczu:
-podliczenie
zebranych pieniędzy, wysłanie paczki do siedziby organizatora,
-poinformowanie
społeczności uczniowskiej o wynikach akcji. |
Doprowadzenie
rozpoczętego przedsięwzięcia do końca. |
Przedstawiciele
klas
Członkowie SU |
12. Podsumowanie
działalności Samorządu Uczniowskiego w pierwszym półroczu. |
Uświadomienie
uczniom co udało im się wspólnie zrealizować w pierwszym semestrze.
Zwrócenie uwagi na wartość pracy zespołowej. |
Członkowie SU,
Opiekun SU |
13. Wykonanie
diagramu pokazującego wyniki najlepszych uczniów w pierwszym
półroczu. |
Zachęcenie do
osiągania jak najlepszych wyników w nauce. |
Opiekun SU |
14.
Przedstawianie „ Bon Ton, Savoir Vivre, czyli dobre maniery”- część
druga. |
Zwrócenie uwagi
na zasady kulturalnego zachowania. |
Członkowie SU |
LUTY |
15.
Zorganizowanie poczty walentynkowej:
- przygotowanie
skrzynki na listy i kartki. |
Kształtowanie
umiejętności wyrażania uczuć. |
Członkowie SU,
Opiekun SU,
Wszyscy uczniowie |
MARZEC |
16.
Zorganizowanie „Dnia Samorządności”. |
Wdrażanie do
przestrzegania zasad demokratycznego życia. |
Członkowie SU
Opiekun SU
Wybrani uczniowie
|
17.Przygotowanie
przedstawienia z okazji „Dnia Kobiet”. |
Kultywowanie i
wzbogacenie dobrych tradycji związanych z obchodami Dnia Kobiet. |
Wybrani chłopcy z
klas 4-6
Opiekun SU |
18.
Przedstawianie „ Bon Ton, Savoir Vivre, czyli dobre maniery”- część
trzecia. |
Zwrócenie uwagi
na zasady kulturalnego zachowania. |
Członkowie SU |
KWIECIEŃ |
19.
Zorganizowanie konkursu na najpiękniejszą wielkanocną dekorację
klasową.
|
Integracja
zespołów klasowych w dążeniu do zwycięstwa. |
Członkowie SU
Zespoły klasowe
Wychowawcy klas |
MAJ |
20.
Zorganizowanie apelu poświęconego „Uchwaleniu Konstytucji 3 maja”. |
Integracja
społeczności całej uczniowskiej.
|
Członkowie SU
Wybrani uczniowie
Opiekun SU |
21.
Przeprowadzenie akcji „W zdrowym ciele zdrowy duch”. |
Zachęcenie do
prowadzenia zdrowego trybu życia (odżywiania, uprawianie sportów). |
Członkowie SU
Opiekun SU |
22. Podsumowanie
całorocznego konkursu
„Najbardziej zadbana sala lekcyjna” |
Ogłoszenie
wyników konkursu, nagrodzenie zwycięskich klas.
|
Członkowie SU
Opiekun SU |
23. Wykonanie
plakatu informującego o wynikach całorocznego konkursu. |
Poinformowanie
społeczności szkolnej o wynikach konkursu. Motywowanie do wzięcia
udziału w konkursie w następnym roku. |
|
CZERWIEC |
24.Pomoc w
organizacji Dnia Dziecka:
-przydział zadań,
zgromadzenie sprzętu. |
Integracja
społeczności szkolnej. |
Członkowie SU |
25.
Przeprowadzenie eliminacji oraz gali finałowej Festiwalu Piosenki
Dziecięcej i Młodzieżowej. |
Kształtowanie
umiejętności autoprezentacji i rywalizacji.
|
Członkowie SU
Opiekun SU
Wszyscy
nauczyciele |
26. Przygotowanie
plakatu na temat "Bezpiecznych wakacji". |
Zachęcenie do
aktywnego i bezpiecznego wypoczynku w czasie wakacji. |
Członkowie SU
Opiekun SU
|
27.
Podsumowanie pracy Samorządu Uczniowskiego. |
Ewaluacja pracy
Samorządu Uczniowskiego. |
Członkowie SU
Opiekun SU |
|